Om du äger en bil behöver du en momentnyckel
Hjulen ska sitta fast – men inte för hårt
En momentnyckel gör jobbet med att dra åt hjulbultarna enkelt och korrekt.
Om du är van vid att byta däck själv kanske du tänker att en momentnyckel är helt onödig. Du skruvar bultarna med ”känsla” och tror att det blir lagom. Eller?
Lasse Andre Olsen Malmin på REDGO säger som det är: Sannolikt är din känsla helt fel.
– Hjulbultarna ska inte sitta för löst. Då kan hjulet lossna. De ska inte heller sitta för hårt, eftersom det kan bli nästan omöjligt att få av dem vid nästa däckbyte. Dessutom kan gängorna skadas. Med en momentnyckel kan du vara säker på att bultarna dras åt precis lagom hårt, säger Malmin.
Använd momentnyckel för efterdragning
Om du låter en verkstad byta hjulen drar de åt bultarna lagom hårt. Men de måste efterdras.
– När bilen har körts cirka 50 kilometer efter däckbytet är det viktigt att kontrollera bultarna. Den dagliga belastningen kan göra att en eller flera bultar lossnar lite. I värsta fall kan ett hjul lossna under körning, säger Malmin.
Många däckfirmor och verkstäder efterdrar bultarna gratis efter ett däckbyte. Men detta kan du även göra enkelt hemma med en momentnyckel.
Momentnyckeln förenklar arbetet
En momentnyckel gör jobbet med att dra åt hjulbultarna enkelt och korrekt.
Momentnyckeln har två viktiga egenskaper: Den långa armen ger bra kraftöverföring (formeln är kraft x arm = moment) och möjligheten att ställa in önskat moment på handtaget. När rätt moment uppnåtts hörs ett klick, vilket skiljer momentnyckeln från en vanlig ”latmansarm”.
Det finns modeller med visare som visar momentet på själva nyckeln, och digitala varianter. Visaren kan snabbt bli oprecis, medan den digitala är något mer avancerad och dyr för vanliga användare, enligt Malmin.
– Lägg lite pengar på ett kvalitetsverktyg. En billig momentnyckel kan fungera, men du riskerar att den inte är helt exakt, är expertens råd.
Vilket moment är rätt för din bil?
Dimensionen på pipnyckeln är oftast en halv tum. Instruktionsboken anger vilket moment som gäller för just din bil. Cirka 100 newtonmeter är vanligt.
– Tänk på att momentnyckeln inte är lämplig för att lossa bultar. Använd en vanlig latmansarm istället, säger Malmin. Han rekommenderar att man undviker det traditionella hjulkorset.
– För det första är det nästan omöjligt att veta om bultarna dras åt med korrekt moment. För det andra gör den korta armen det svårt att lossa hjulbultar eller muttrar.
REDGO Vägassistans
Med vägassistansförsäkring från REDGO är du alltid i säkra händer. Vid ofrivilligt driftstopp eller olycka så hjälper vi dig igenom hela processen så att din vardag kan flyta på som vanligt. Med ett av Sveriges största nätverk av bärgare får du snabb och professionell hjälp på plats, helt utan självrisk. Oavsett om du endast reser inom Sverige eller gör resor inom Norden och Europa så kan REDGO erbjuda dig hjälp där du befinner dig.