Henrik Lundh Thoresen

"Jag fick en ny start hos REDGO – Här vill jag stanna länge"

 

Efter två år som lärling insåg Henrik att snickare inte var hans kall. Men att prata skulle visa sig vara hans viktigaste verktyg på jobbet var något han aldrig hade kunnat förutse.

 

– Jag har aldrig sett mig själv som särskilt utåtriktad eller pratsam. Men här är jag nu, i telefon med främlingar hela dagen. Det mest överraskande är att jag faktiskt gillar det, säger Henrik. 

 

Fick gedigen utbildning på Assistanscentret

Han berättar att operatörsrollen inte kräver någon formell utbildning. Det viktigaste är att man kan förhålla sig lugn, organiserad och vänlig mot människor som befinner sig i en besvärlig situation.

 

Utbildningen var inte alltid helt enkel för Henrik. – Jag fick en bra introduktion, men ibland var det lite kaos i huvudet. REDGO hanterar vägassistans för flera aktörer och försäkringsbolag, och de har alla lite olika villkor. Det var mycket att sätta sig in i, även om vi har bra system som hjälper oss i det dagliga arbetet, säger han.

 

Henrik insåg snabbt att träning var nyckeln till att bemästra arbetsuppgifterna. Efter fyra-fem veckor började allt falla på plats. Sedan fick han en ny utmaning – att utbilda en grupp sommarvikarier. Lite läskigt, men samtidigt givande, både för de nyanställda och för honom själv.

 

– Jag var fortfarande ganska ny på jobbet, så jag visste vad vi skulle fokusera extra mycket på under utbildningen. Dessutom lärde jag mig mycket genom att vidareförmedla kunskap som fortfarande var ganska färsk för mig. Det blev en bra repetition, konstaterar Henrik.

 

Bra karriärmöjligheter hos REDGO

Henrik lyfter fram att REDGO är snabba med att ge nya medarbetare ansvar. Han betonar också att företaget erbjuder goda möjligheter till karriärutveckling. För den som vill finns det inte långt från operatörsrollen till en position som teamledare – och vidare till andra ledande tjänster.

 

– Jag vill också lyfta fram den goda sammanhållningen mellan kollegorna. Det är viktigt att vi fungerar bra tillsammans, både för arbetsmiljön och för kvaliteten på det vi levererar. Det är härliga människor och en allmänt god stämning på jobbet. Många träffas även utanför arbetstid. REDGO ordnar flera aktiviteter, och det är också vanligt att hitta på saker tillsammans på egen hand, berättar Henrik.

 

Bilförare är oftast trevliga människor

Vi får inte glömma det viktigaste i jobbet, vilket är våra kunder som drabbas av punkteringar, motorstopp och andra problem, som oftast inträffar när det passar som sämst.

 

– För det mesta är folk lugna och trevliga när de ringer. Men ibland är vissa väldigt stressade och förtvivlade. De kan bli arga om deras försäkring inte täcker det de trodde. Men de allra flesta får den hjälp de behöver – och är tacksamma för det, säger Henrik. Under ett vanligt skift hanterar han mellan 70 och 100 samtal.

 

– Det är kul att hjälpa folk. Det är ju det jobbet handlar om, säger Henrik.

 

Karriär på REDGO – en väg framåt

För dig som söker en ny utmaning eller en nystart i karriären kan REDGO erbjuda en spännande och utvecklande miljö. Oavsett om du har tidigare erfarenhet eller inte, finns det alltid en plats för personer som är villiga att lära sig och bidra till ett positivt arbetsklimat.